Orofaciaalfysiotherapie

Een orofaciaal fysiotherapeut behandelt spier- en gewrichtsklachten rond het hoofd en de hals, en wordt ook wel een kaakfysiotherapeut genoemd.

Wanneer u pijn of een aandoening heeft in de spieren of gewrichten, kan een behandeling door een fysiotherapeut uitkomst en verlichting bieden. Bij gewrichts- of spieraandoeningen rond het hoofd of de hals, kunt u terecht bij een orofaciaal fysiotherapeut. Vaak wordt de hulp van een orofaciaal fysiotherapeut ingeroepen als zich klachten in het kauwstelsel of in de kaakgewrichten voordoen. Daarom staat orofaciaal fysiotherapeut bij veel mensen ook wel bekend onder de benaming ‘kaakfysiotherapeut’. Orofaciaal fysiotherapeuten weten alles van specifieke zenuw- en andere aandoeningen in het hals-hoofdgebied en krijgen tijdens hun opleiding tot orofaciaal fysiotherapeut ook les in tandheelkunde. Wij werken dan ook nauw samen met tandartsen, orthodontisten, KNO-artsen en kaakchirurgen.

De orofaciaal fysiotherapeut wordt meestal in verband gebracht met kaakaandoeningen, maar kan deskundige behandelingen verrichten bij een groot aantal klachten, kwalen en ziektes die zich in de hals of het hoofd kunnen voordoen. Tot de verschijnselen en symptomen waarmee u zich bij onze orofaciaal fysiotherapeut kunt vervoegen behoren onder andere:

• pijn in het aangezicht, de kaken, de hals of het hoofd
  • een klemmende kaak
  • hoofd- en halsklachten als gevolg van stress
  • aanhoudende hoofdpijn
  • algemene kaakklachten
  • verlamming van het aangezicht
  • problemen in het hoofd-halsgebied die veroorzaakt zijn door reuma, botbreuken, kanker of een andere aanleiding hebben

Zorgkaart Nederland

We krijgen op Zorgkaart Nederland een 9.9
Bent u ook zo tevreden met onze
diensten? Laat dan ook een